Travelog Misi 9.0

Travelog MKSC 9.0: 1 pek makanan untuk 1 keluarga pelarian

Semalam 13 Mei 2018, petugas misi berangkat ke Tripoli untuk mengagihkan sumbangan ke dalam kem-kem di sini. Kehadiran kami disambut dengan meriah oleh para pelarian disini. Ada yang datang bersama anak-anak yang masih kecil dan sanggup beratur dalam cuaca yang agak panas demi 1 pek makanan untuk digunakan pada bulan Ramadan. Saya ulangi, SATU pek …

Travelog MKSC 9.0: 1 pek makanan untuk 1 keluarga pelarianRead More »

Travelog MKSC 9.0: “Saya juga pelarian. Bantulah saya..”

“Saya juga pelarian. Tolonglah. Saya perlukan bantuan. Saya ada anak. Kami harus terus bertahan..” Kedengaran suara tersekat-sekat seorang pelarian wanita yang namanya tidak tercatat dalam senarai penerima bantuan.  Itulah gambaran situasi dan nasib pelarian Syria di Lubnan. Tidak mudah menjadi pelarian di bumi orang. Ujian dan cabaran datang bertimpa.  Telah dua hari saya berada di …

Travelog MKSC 9.0: “Saya juga pelarian. Bantulah saya..”Read More »

Travelog MKSC 9.0: Terpaksa ikat anak.

Inilah Ahmad, anak OKU yang saya dan petugas Misi Kemanusiaan Syria Care ziarahi tempoh hari. Melihat keadaannya yang sentiasa diikat membuatkan kami semua tidak dapat menahan sebak. Walaupun sudah berumur 45 tahun, dia masih tidak dapat menjaga dirinya sendiri. Namun, apa pilihan yang ibu bapanya ada? Dia terpaksa diikat untuk keselamatan dirinya kerana dia akan …

Travelog MKSC 9.0: Terpaksa ikat anak.Read More »

Travelog MKSC 9.0: Hamud & Hamze.

Bersama Hamud & Hamze. Nak ambil gambar dengan kitorang tapi malu nak dekat. Bila ditanya ’anta soim?’(awak puasa tak) sengih-sengih jawab tak. 😂 Budak-budak ni ‘innocent’ sangat. Menerima kedatangan kami dengan keceriaan yang terpancar di wajah masing-masing. Sejak kecil hidup dalam keadaan pergolakan dan tidak aman, trauma yang dihadapi serta kekurangan dalam kehidupan seharian mereka, …

Travelog MKSC 9.0: Hamud & Hamze.Read More »

Travelog MKSC 9.0: “Aku ke Syria?”

Alhamdulillah masih berdebar hati sebenarnya. Dari saat diberitahu dapat panggilan menyertai misi kemanusiaan Syrıa Care 9.0 sampai sejarang. Terasa macam panggilan Haji pulak. Memang tak sangka langsung. Bermula dari pembelian tiket flight. Tu pun dah mencabar sebenarnya. Kalau salah beli tak terbang kami nanti. Darı segi perancangan masa, kelengkapan dan keperluan memang dıbuat dengan rapi.  …

Travelog MKSC 9.0: “Aku ke Syria?”Read More »

Travelog MKSC 9.0: Hari Pertama Masuk Syria

Hari ketiga Misi Kemanusiaan Syria Care 9.0 merupakan hari pertama kami berpeluang untuk masuk ke Syria.  Tapi kali ini pengalamannya agak berbeza. Bermula di sempadan, kami ‘tersekat’ lebih kurang 1 jam sebelum mendapat kebenaran menyeberangi sempadan  Berbeza sebelumnya, kali ini kami masuk melalui jalan lain.  Selepas perjalanan lebih kurang 30 minit daripada sempadan, kami tiba …

Travelog MKSC 9.0: Hari Pertama Masuk SyriaRead More »

Travelog MKSC 9.0: Suami mati ketika anak 2 bulan dalam kandungan

Pada 7 Mei 2019,saya dan para petugas Misi Kemanusiaan Syria Care 9.0 telah menghadhiri majlis agihan bantuan bulanan bagi tajaan anak-anak yatim di Al-Bab,Syria. Majlis diadakan di dalam sebuah dewan yang kelihatannya digunakan untuk majlis perkahwinan. Di satu bahagian ada kerusi pengantin yang lusuh dan bunga-bungaan plastik yang berdebu menghiasi dinding. Adat manusia dalam apa …

Travelog MKSC 9.0: Suami mati ketika anak 2 bulan dalam kandunganRead More »

Travelog MKSC 9.0: Syria di depan mata

Misi kemanusiaan yang saya sertai tidak sempurna jika tidak menjejak kaki ke dalam Syria. Detik bermakna berulang lagi pada 4 Mei 2019. Alhamdulillah, impian itu dimakbulNya. Perasaan bercampur baur sejak mula sampai di sempadan Turki-Syria. Berdebar, gementar, takut dan risau bermain di kepala. Tetapi bila difikirkan tentang nasib saudara kita di sana, tanggungjawab yang diamanah rakyat …

Travelog MKSC 9.0: Syria di depan mataRead More »